Dokumenty
W celu ustalenia listy dokumentów właściwych w Państwa konkretnej sprawie – zalecamy kontakt z Kancelarią.
Dokumenty, które Notariusz uzna za wymagane do czynności notarialnej powinny zostać dostarczone do Kancelarii w oryginale, najpóźniej przy podpisywaniu umowy.
W celu przygotowania projektu aktu notarialnego prosimy o dostarczenie kserokopii dokumentów bądź nadesłanie skanów / zdjęć dokumentów drogą mailową odpowiednio wcześniej.
Po zapoznaniu się przez Notariusza z przedstawionymi dokumentami oraz konkretnym stanem faktycznym zostaną Państwo poinformowani czy jest potrzeba uzyskania dodatkowych dokumentów niezbędnych do dokonania zamierzonej czynności notarialnej.
Do przeprowadzenia czynności zawsze należy okazać / podać:
dokument tożsamości
w przypadku firm
wartość rynkową przedmiotu czynności
Poniżej wymieniono najczęściej wymagane dokumenty /gwiazdką* oznaczono dokumenty opcjonalne; ich zakres może ulec zmianie w zależności od stanu prawnego/:
SPRZEDAŻ / DAROWIZNA / DZIAŁ SPADKU / ZNIESIENIE WSPÓŁWŁASNOŚCI - nieruchomości gruntowej działki (zabudowanej lub niezabudowanej):
- numer księgi wieczystej
- podstawa nabycia nieruchomości przez właściciela (wypis aktu notarialnego, akt własności ziemi lub prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku bądź wypis aktu poświadczenia dziedziczenia) – do okazania
- aktualny wypis z rejestru gruntów nie starszy niż 3 miesiące, z klauzulą, że jest przeznaczony do dokonania wpisu w księdze wieczystej (wydaje Starostwo Powiatowe albo Urząd Miasta na prawach powiatu, Wydział Geodezji)
- zaświadczenie z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego o przeznaczeniu działki w planie (lub zaświadczenie, z którego wynika, że na terenie gdzie położona jest działka nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego) albo decyzja o warunkach zabudowy (wydaje Urząd Gminy/Miasta); /nie zawsze wymagane – do konsultacji z Notariuszem/
- zaświadczenie dotyczące rewitalizacji, z którego wynika czy nieruchomość jest/nie jest położona na obszarze rewitalizacji lub na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji (konieczne tylko w przypadku, gdy informacji o tym nie ma w zaświadczeniu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ad 4/; wydaje Urząd Gminy/Miasta); wymagane do umowy sprzedaży
- zaświadczenie „o lasach”, z którego m. in. wynika, czy grunt nie jest objęty uproszczonym planem urządzenia lasu jak też decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach (wydaje Starostwo Powiatowe); /nie zawsze wymagane – do konsultacji z Notariuszem/
- * w przypadku gdy przedmiotem umowy ma być jedna z kilku lub niektóre działki objęte jedną księgą wieczystą – wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej dla działki/działek odłączanych z księgi wieczystej z klauzulą, z której wynika, że są przeznaczone do dokonania wpisu w księdze wieczystej (wydaje Starostwo Powiatowe albo Urząd Miasta na prawach powiatu, Wydział Geodezji)
- w przypadku podziału działki – mapa z projektem podziału oraz ostateczna decyzja zatwierdzająca ten podział z klauzulą o przyjęciu do Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego (geodeta, Urząd Gminy/Miasta) oraz wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej dla działek powstałych z podziału z klauzulą, z której wynika, że są przeznaczone do dokonania wpisu w księdze wieczystej (wydaje Starostwo Powiatowe albo Urząd Miasta na prawach powiatu, Wydział Geodezji)
- * w przypadku gdy podstawą nabycia nieruchomości przez właściciela były: darowizna, nieodpłatne zniesienie współwłasności (od 1 stycznia 2007 r.), dziedziczenie lub zasiedzenie (bez względu na datę) – zaświadczenie z Urzędu Skarbowego, z którego treści będzie wynikać, że nabycie jest zwolnione od podatku, bądź że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia
- w przypadku konieczności ustalenia dostępu działki do drogi publicznej – kopia mapy ewidencyjnej (wydaje Starostwo Powiatowe albo Urząd Miasta na prawach powiatu, Wydział Geodezji)
SPRZEDAŻ, DAROWIZNA, ZAMIANA, ZNIESIENIE WSPÓŁWŁASNOŚCI LOKALU MIESZKALNEGO LUB LOKALU O INNYM PRZEZNACZENIU (GARAŻU) STANOWIĄCYCH ODRĘBNĄ NIERUCHOMOŚĆ
- numer księgi wieczystej
- podstawa nabycia nieruchomości przez właściciela (wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku bądź wypis aktu poświadczenia dziedziczenia) – do okazania
- * w niektórych przypadkach do umowy sprzedaży – zaświadczenie dotyczące rewitalizacji, z którego wynika czy nieruchomość nie jest położona na obszarze rewitalizacji lub na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji (wydaje Urząd Gminy/Miasta)
SPRZEDAŻ, DAROWIZNA, ZAMIANA, ZNIESIENIE WSPÓŁWŁASNOŚCI SPÓŁDZIELCZEGO WŁASNOŚCIOWEGO PRAWA DO LOKALU MIESZKALNEGO LUB O INNYM PRZEZNACZENIU
- numer księgi wieczystej, jeżeli jest prowadzona
- podstawa nabycia prawa przez właściciela (wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku bądź wypis aktu poświadczenia dziedziczenia) – do okazania
- zaświadczenie ze Spółdzielni o stanie prawnym lokalu zawierające informację o powierzchni lokalu, z ilu składa się izb, usytuowaniu lokalu w budynku, niezaleganiu/zaleganiu z opłatami na rzecz Spółdzielni, z zaświadczenia musi wynikać czy Spółdzielnia ma uregulowane prawo do gruntu, na którym znajduje się budynek (z adnotacją, że zaświadczenie zostało wydane w celu przedłożenia w kancelarii notarialnej)
POŚWIADCZENIE DZIEDZICZENIA
- odpis skrócony aktu zgonu zmarłego
- numer PESEL zmarłego (zaświadczenie o numerze PESEL wydane przez organ Gminy prowadzący ewidencję ludności lub stary dowód osobisty)
- * wszystkie testamenty zmarłego, jeżeli były sporządzone
- akt małżeństwa zmarłego, w przypadku gdy pozostawał w związku małżeńskim w dacie śmierci
- akty urodzenia dzieci zmarłego, a w przypadku osób pozostających w związkach małżeńskich, które zmieniły nazwiska – ich akty małżeństwa
- numery ksiąg wieczystych, prowadzonych dla nieruchomości wchodzących w skład spadku po spadkodawcy
- * oświadczenia o przyjęciu bądź odrzuceniu spadku, jeżeli były składane
TESTAMENT
- dane osobowe sporządzającego testament (imiona, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, adres zamieszkania, data urodzenia, miejsce urodzenia)
- dane osoby/osób powoływanych do spadku (imiona, nazwisko, imiona rodziców, PESEL, adres zamieszkania, data urodzenia)
- w przypadku zapisu windykacyjnego, dane dotyczące przedmiotu zapisu – nr księgi wieczystej nieruchomości, położenie nieruchomości
UMOWA MAJĄTKOWA MAŁŻEŃSKA (np. rozdzielność/intercyza)
- odpis skrócony aktu małżeństwa
- dane osobowe małżonków (imiona, nazwisko, imiona rodziców, nr dowodu osobistego, paszportu lub karty pobytu, PESEL, adres zamieszkania)
W przypadku zawierania umowy majątkowej (intercyzy) przed zawarciem związku małżeńskiego należy okazać jedynie dowody osobiste, paszporty lub karty pobytu.
PEŁNOMOCNICTWO DO SPRZEDAŻY NIERUCHOMOŚCI
- dane z dowodu osobistego mocodawcy, paszportu lub karty pobytu (imiona, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, adres zamieszkania), w przypadku firm – numer KRS, REGON, NIP, umowa/statut spółki osobowej/kapitałowej
- dane osobowe pełnomocnika (imiona, nazwisko, imiona rodziców, PESEL)
- numer księgi wieczystej (jeżeli jest założona)
PODDANIE SIĘ EGZEKUCJI NA PODSTAWIE ART. 777 § 1 PKT 4 i 5 K.P.C (rygor egzekucji)
- umowa, z której wynika obowiązek poddania się egzekucji (np. dzierżawy, najmu, kredytu, pożyczki) oraz z której wynika kwota poddania się egzekucji bądź opis rzeczy podlegającej wydaniu, termin wykonania obowiązku lub zdarzenie, od którego uzależnione jest wykonanie (bądź termin do którego wierzyciel może wystąpić o nadanie klauzuli wykonalności w przypadku art. 777§ 1 pkt 5 k.p.c)
- dane z dowodów osobistych, paszportów lub kart pobytu osób poddających się egzekucji (imiona, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, adres zamieszkania)
UMOWA/STATUT SPÓŁKI
- nazwę spółki, jej siedzibę, przedmiot działalności – nr PKD, wysokość kapitału zakładowego, sposób reprezentacji oraz inne postanowienia umowy/statutu spółki
- dane wspólników – imiona, nazwisko, imiona rodziców, nr dowodu osobistego, paszportu lub karty pobytu, PESEL, adres zamieszkania; a w przypadku wspólników będących osobami prawnymi lub spółkami osobowymi prawa handlowego nr KRS, NIP, REGON
Kancelaria oferuje pomoc w skonstruowaniu pełnego tekstu umowy spółki.
DOKUMENTY DODATKOWE
Na życzenie nabywcy:
- zaświadczenie, że w budynku/lokalu nikt nie jest zameldowany (wydane przez Urząd Gminy/Miasta)
- zaświadczenie o niezaleganiu w opłatach eksploatacyjnych (Wspólnota mieszkaniowa / Spółdzielnia) i publicznoprawnych – podatku od nieruchomości, opłatach za wieczyste użytkowanie gruntu (wydane przez Urząd Gminy/Miasta)
- świadectwo charakterystyki energetycznej dla budynku mieszkalnego / lokalu nie starsze niż 10 lat – jeżeli zbywca posiada to świadectwo
Jeśli zakup jest finansowany ze środków pochodzących z kredytu:
- oświadczenie Banku o udzieleniu kredytu i zabezpieczeniu hipoteką
- umowa kredytu – do okazania
**Jeśli następuje nabycie nieruchomości rolnej w oparciu o przepisy ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego konieczne są dokumenty, z których wynika, że nabywca ma status rolnika indywidualnego w rozumieniu tej ustawy i są to co do zasady:
-
- oświadczenie o osobistym prowadzeniu gospodarstwa rolnego (wzór w Kancelarii)
- zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały
- świadectwo/dyplom ukończenia szkoły
**zakres dokumentów, których konieczność przedłożenia wynika z ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego należy uzgodnić wcześniej z Notariuszem.